mandag 7. januar 2013

Trening med rockering

Jeg ønska meg rockering i julegave av stepappan min, og det fikk jeg. Jeg har gørt om folk som har gått utrolig ned i vekt av dette. Jeg trente før på gjennom en nettside, som het exerto. Men jeg mista helt motivasjonen, og følte aldri at jeg hadde tid. Jeg hadde bestemt meg for at jeg skulle trene hver eneste dag, men når jeg ikke fikk til det ga jeg helt opp. Jeg må altså kunne godta for meg selv, at det er greit at jeg ikke rekker å trene en dag! Jeg vil nå starte med rockering for å se hvordan det går, + at jeg trener noe ekstra enekelte dager. Kanskje 2-3 dager i uka. Jeg har funnet meg et treningsprogram jeg skal prøve. Det er et 6-ukers treningsprogram. I dag skulle jeg rocke i 2 minutter i strekk, men det klarte jeg ikke sammenhengende. Derfor prøvde jeg så godt jeg kunne i 2 minutter. Man får ganske vondt i hoftene/magen, derfor må man starte rolig.
Treningsprogrammet er slik: Uke 1 + 2 2 minutter Stå med føttene i skulderbreddeavstand, med ringen i midjehøyde. Sett den i sving, og hold den i gang ved å gjøre sirkelbevegelser med hoftene. Det krever litt øvelse, men du lærer det fort. Sving den veien du finner naturlig, så kan du senere prøve å svinge motsatt. Øv deg på å.holde i gang ringen i to minutter sammenhengende. Mister du den, tar du den bare opp og fortsetter. Det gir god trening til du klarer å holde den i bevegelse hele tiden. 4 minutter Varier mellom å svinge ringen fort og sakte rundt, og hold armene vekselvis vannrett og lodd rett. Sørg for å utfordre deg selv hele tiden, slik at svetten renner. Gjør øvelsene minst 3 x ukentlig. Jeg kommer til å prøve å gjøre det hver dag, så lenge det la seg gjøre. Men noen minutter skal jeg nok klare, istedet for å tilbringe de i sofaen! Uke 3 + 4 2 minutter Sving på vanlig måte, og hold i gang ringen i to minutter. Skift gjerne retning underveis, slik at du utfordrer deg selv og svinger motsatt av det som faller mest naturlig. 6 minutter Skift mellom å svinge ringen fort og langsomt rundt. Varier armbevegelsene, slik at du veksler mellom å holde armene vannrett og loddrett over hodet. Sørg for å utfordre deg selv hele tiden, slik at du svetter skikkelig og får opp pulsen. 1 minutt Turbovariant: Sving ringen rundt så fort du overhodet kan. Gjør øvelsene minst 3 x ukentlig. Uke 5 + 6 2 minutter Sving på vanlig måte i to minutter. Skift retning underveis, og sving motsatt av det som faller mest naturlig. 4 minutter Bytt på å svinge ringen fort og langsomt rundt. Varier armbevegelsene, slik at du veksler mellom å ha armene vannrette og over hodet. Sørg for å utfordre deg selv hele tiden, slik at du svetter og får opp pulsen. 2 minutter Spaser rundt mens du holder ringen i bevegelse. Gå med langsomme skritt, slik at du klarer å holde kontrollen. 1 minutt Turbovariant: Sving ringen så fort du bare kan. Gjør øvelsene minst 4 x ukentlig. Blir spennende å se om jeg klarer dette :D

Ingen kommentarer: