mandag 29. oktober 2012

Torskeceviche

Ok, nå skal jeg prøve meg på noe.. å lage Torskeceviche! Mamma kommer snart innom en tur, å jeg tenkte å lage det til henne som en liten besøkssnck ;-) Nå står torsken i microen, og jeg er ganske spent må jeg si. Oppskriften er ganske enkel, så det må vel gå fint.
Ingredienser et par torskefileter (skinn- og beinfri) saften av to lime eller sitroner en liten neve basilikum (finstrimlet) et par sjalottløk (finhakket) olivenolje (extra virgin) salt & pepper Å «koke» fisk i sitrussaft er en gammel teknikk som etter sigende stammer fra Bolivia. Fisken får samme konsistens som om den ble kokt, uten at den gjennomgår noen form for varmebehandling. Denne oppskriften kan benyttes med stort sett alle fisketyper, men som eksempel har vi valgt torsk. Dette er en utmerket forrett eller raffinert snacks mens dere nyter hvitvin eller annen lett drikke. Skjær torsken i tynne skiver eller i terninger og ha dette over i en bolle. Press lime eller sitron (eller begge deler) over fisken. Bland godt slik at alle fiskens sider får saft over seg. La torsken stå i kjøleskap i en halvtime – gjerne mer. Når fisken har fått en «kokt» konsistens, siler du vekk væsken og blander inn basilikum og løk. Smak til med salt og pepper. Drypp noen dråper god olivenolje over og server som fingermat, gjerne med tannpirkere.

Ingen kommentarer: