onsdag 22. februar 2012

Scones

i går bakte jeg faktisk! For første gang i hele mitt liv tror jeg. Hadde en venninne på besøk på prøvesmaking. Først ble hun rimelig sjokkert når jeg faktisk hadde bakt! Så kom kommentaren: "Å ja, det er sånn 1-2-3."
Meg: Næhæææi!
Så ble hun sjokkert. Haha.
Men det var ikke så veldig vanskelig da, og de ble faktisk ganske gode!

Oppskriften lånte jeg fra frunezzyfood.blogg.no.



Du trenger :
8dl mel.
4 ts bakepulver.
1 ts salt. ( hav salt)
250 g smør. ( jeg brukte en blanding mellom soft, vita og brelett ! )
2 dl revet ost.
2 dl melk.
1,5 dl fløte.


Slik gjør du :

Smelt smør og ta av platen. Hell det oppi en bolle og tilsett melk, fløte og revet ost, så tilsetter du det tørre, altså melet og bakepulveret... kna med hendene og tilsett litt mer mel om deigen blir for seig. For å få "samlet" deigen mer, kan du fukte fingrene dine med vann. Da blir deigen også enklere å jobbe med.

Del deigen i to og rull deigene til to pølser. kutt med en kniv i passe biter.( Her kan det faktisk lønne seg å dele deigen i flere deler om du ønsker tynnere scones) legg de på en stekeplate med bakepapir, prikk litt med en gaffel, og lag kryss på toppen og du vil (dette er bare for pynt) så steker du de i ovnen ved 200 grader i ca 12 min. du ser selv når de er ferdige da de får en fin og gylden brunfarge..
Pass på at de ikke er rå inni. Pass på at sconesen ikke blir for store, da er det lettere for at de blir rå inni.


Jeg synes forresten de er gode kalde også. Jeg spiser de til frokost i dag, med jordbærsyltetøy på :-)



Serveres varme med ønsket pålegg, Jeg synes selv at smør, jordbær å Créme Fraiche var veldig godt.

Ingen kommentarer: